Page content

3 mythes over Social Media doorgeprikt

3 mythes over Social Media doorgeprikt

Regelmatig kom ik startende maar ook gevorderde en zelfstandig werkende coaches en therapeuten tegen. Dat is maar goed ook want het is mijn vak. 😉

Wat mij opvalt is dat er nogal wonderlijke en onjuiste opvattingen zijn over Social Media.

En daardoor worden Social Media OF vermeden OF verkeerd gebruikt.

Dat is ontzettend zonde, want door Social Media op de juiste manier te gebruiken kun je:

  • nieuwe klanten krijgen
  • netwerken
  • vragen stellen over uiteenlopende onderwerpen
  • in contact komen met de media
  • kansen krijgen om presentaties te houden
  • op de hoogte blijven van wat je collega’s doen
  • nieuwe ideeën opdoen
  • potentiële klanten tips geven
  • gratis promotie van jouw diensten en producten
  • je artikelen en blog verspreiden
  • enz.

Veel coaches, therapeuten en andere kennisondernemers hebben een ronduit miserabele omzet (40% van hen zit onder de armoedegrens!). Ze hebben een paar klanten per week en de rest van de tijd zijn ze bezig om nieuwe klanten te krijgen, zich gefrustreerd te voelen over dat het maar niet lukt, en jaloers te kijken dat het sommige anderen wel lukt.

Ze denken dat het hebben van voldoende klanten en omzet maar voor een enkele zeer getalenteerde coach is weggelegd.

De waarheid is dat werkelijk iedereen veel klanten kan aantrekken. Ik schreef al eerder een artikel dat er zeker niet teveel coaches zijn in Nederland.

Social Media kunnen daarin een belangrijke rol spelen maar LET OP!

Ik wil graag een 3-tal mythes over Social Media doorprikken zodat je die goed kunt inzetten voor jezelf.

Mythe 1!

Facebook en Twitter zijn er om te melden dat je koffie zit te drinken met je buurvrouw.
Natuurlijk zijn er mensen die dit doen maar ja… die mensen kun je mijden. Je selecteert zelf wie je volgt en ontvolgt (Twitter) en wie je vriend is en wie niet (Facebook). Je kan zelfs bepalen welke soort berichten er wel of niet vertoond worden!
Jij bepaalt dus in hoge mate de waarde van jouw “tijdlijn” die gevuld wordt door jouw eigen berichten en die van de mensen die je volgt.

Bovendien kun je op Facebook een bedrijfspagina aanmaken. Daarop kun je jouw activiteiten en interessante informatie voor je volgers zetten. Met het delen van waardevolle content kun je ervoor zorgen dat volgers je blijven volgen en de kans groter wordt dat ze op termijn klant worden.

Niet waar dus, dat Twitter en Facebook zijn voor de koffie leuteraars.

Mythe 2!

Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest kosten veel te veel tijd. Echt een misvatting!

Ze leveren juist tijd op, als je een plan hebt; een strategie die erop gericht is om meer bekendheid te krijgen en mensen uit te nodigen voor je activiteiten.

Tip: Het is wel belangrijk om niet meer dan 3 x per week een half uur aan Social Media te besteden.
Het is namelijk heel makkelijk om je te laten verleiden om urenlang in de electronische informatiewolk te blijven zweven. Je bedrijf wordt daar echter niet beter van.

Mythe 3!

Deze mythe is zo’n beetje het tegenovergestelde van de vorige twee.

Veel ZZP-ers die nog niet op Social Media zitten verkeren in de illusie dat als ze nu maar op Social Media gaan, dat ze dan wel meer klanten zullen aantrekken. Klopt helemaal niet! Echt helemaal niet.

Wel waar is dat je je praktijk/bedrijf/onderneming grondig en solide een nieuwe kansrijke structuur moet geven. Een infrastructuur zelfs waarmee je in staat bent om nieuwe contacten en potentiële klanten ook daadwerkelijk zeer goed kunt helpen en hun probleem kan laten oplossen.

Pas als je die structuur hebt staan, kun je Social Media inzetten om meer mensen naar je toe te trekken. Voordat het zover is, kun je inderdaad veel tijd verspillen aan Social Media. Stel dus prioriteiten en zoek een goede business coach die je helpt jouw kansrijke businessmodellen neer te zetten. Daarna wordt het zeer interessant om kennis te nemen van Social Media strategieën.

Wil je meer weten over kansrijke businessmodellen?

Je vragen en reacties zijn welkom hieronder op mijn weblog.

Comment Section

0 reacties op “3 mythes over Social Media doorgeprikt

Plaats een reactie


*