Page content

Als je 2 hertjes wilt vangen, dan…?

Als je 2 hertjes wilt vangen, dan…?

Twee hertjes proberen te vangen… ken je die uitspraak? Wat gebeurt er als je dat doet? Je hebt ’s avonds niet te eten!

Weliswaar ben ik vegetariër, dus ik heb niet zoveel met het vangen van hertjes, maar de beeldspraak is zo treffend dat ik hem toch gebruik.

De meeste coaches, trainers en therapeuten volgen niet alleen veel opleidingen in de hoop dat ze meer klanten krijgen maar ook combineren ze meerdere activiteiten met hetzelfde doel.

Ze werken voor een opdrachtgever en willen daarnaast toch ook hun eigen coaching geven. Ze combineren massage met schrijven, of doen zowel aan life coaching, schrijfcoaching, afvallen, healing, weerbaarheidstraining, en noem maar op.

Hele waslijsten kom ik regelmatig tegen op websites.

Ook ik heb het jarenlang gedaan, net als die vele opleidingen.

Maar wat is nou het doel hiervan?
Het is in feite alleen maar een heeeel groot misverstand. Als we nog niet genoeg klanten hebben denken we dat we meer activiteiten moeten ontplooien om wel genoeg klanten te hebben. Of we volgen nog een opleiding omdat we concluderen dat we nog niet goed genoeg zijn.

Daarom doen we het allemaal. Want natuurlijk willen we een goed belegde boterham kunnen eten.

En wat is het gevolg?
Het gevolg is helaas dat we in feite voor iedere activiteit een bedrijf(je) hebben. Want voor alles moet je je administratie bijhouden, je cliënten werven, je praktijk in orde maken, je contacten onderhouden etc. Kortom, je blijft maar bezig om alle ballen in de lucht te houden. En het levert veel te weinig op gezien alle tijd die je erin investeert.

Hoe kan het anders?
Ten eerste: Vraag jezelf altijd af hoe je aan nieuwe klanten kunt komen, zonder meteen in oplossingen voor dit probleem te gaan zorgen.

Vraag het niet alleen aan jezelf, maar ook aan mensen die er verstand van hebben: een business coach, een marketingdeskundige (maar dan wel 1 die specifiek verstand heeft van marketing voor kleine zelfstandigen! Marketing voor grote(re) bedrijven werkt heel anders)

Hoe kom je dus aan nieuwe klanten?

Ik kan er hier ter plekke wel een zeer belangrijk antwoord op geven:

1. Bedenk een plan dat er op gericht is om klanten te krijgen (een nieuwe inhoudelijke opleiding helpt hier niet voor!).

2. Houd op met allerlei verschillende activiteiten aan te bieden. Je maakt jezelf gek, en vooral moe, en omdat het veel te weinig oplevert ben je over een paar jaar opgebrand.

3. Concentreer je op 1 hertje: als je dat te pakken hebt, heb je goed te eten!
Oftewel: Bedenk heel goed wie jij wilt helpen met jouw kwaliteiten, talenten, gaven, vaardigheden en deskundigheid. Een herkenbare groep in de samenleving die heel specifiek jouw hulp heel goed kan gebruiken.

4. Combineer alles wat je tot nu toe geleerd hebt tot 1 zeer aantrekkelijk en waardevol ”product”, waarmee je jouw cliënten voor langere tijd kan begeleiden. Dat is wat mensen tegenwoordig heel graag willen: stap voor stap bij de hand genomen worden om hun probleem grondig aan te pakken en op te lossen. Het leven is veel te druk om het allemaal zelf uit te vinden. Mensen hebben daar graag geld voor over!

5. Vraag een hoge prijs voor dit product omdat je echt een verschil maakt in het leven van mensen. Het is het waard! Jij bent het waard.

6. Zoek hulp bij de laatste 3 tips, want als je het alleen wilt uitvinden ben je 10 jaar bezig. Dat duurt veel te lang, want je kunt NU wel meer cliënten, meer omzet, meer rust en meer vrije tijd gebruiken, klopt?

Met de hulp van een deskundige business coach, die ervoor geleerd heeft hoe je je diensten kunt productiseren, en een goed marketingplan kunt maken, schiet je heel snel op!

Wil je inderdaad hulp? Neem contact op via info@watwerktwerkt.nl

Je reactie is welkom hieronder op mijn weblog.

Comment Section

1 reactie op “Als je 2 hertjes wilt vangen, dan…?


Door Piet op 12 april 2016

stemt tot nadenken!

Plaats een reactie


*