Page content

Last van kopiërende concurrenten? #mindset - 4 tips om om te gaan met copycats

Last van kopiërende concurrenten? #mindset - 4 tips om om te gaan met copycats

Copy cats: Concurrenten die je kopiëren: het is niet de eerste keer dat dit onderwerp ter sprake komt.

Regelmatig spreek ik collega’s die er last van hebben.

Heel vervelend natuurlijk: artikelen worden gekopieerd, video’s, titels van webinars, Periscope uitzendingen enz. Zelfs hele websites worden gekopieerd!

Ik heb er zelfs een wel heel bont verhaal over: op een event van Fabienne Fredrickson – mijn Amerikaanse Business coach, zie ook www.clientattraction.com – bedacht Fabienne ter plekke een heel goede bedrijfs- en domeinnaam voor een klant van haar. Deze persoon wilde de domeinnaam gaan vastleggen en het kon al niet meer: een andere deelnemer aan het event had hem gauw geregistreerd.

FabienneDerekFredrickson

Sindsdien - als Fabienne een weer zo’n goede ingeving heeft – fluistert ze hem in het oor van haar klant. Helaas gebeuren die dingen.

Je kunt er weinig aan doen, als je het niet meteen juridisch wilt aanvechten tenminste. En dat wil je liever niet, omdat het tijd, geld en veel frustratie kost.

Of is er toch iets aan te doen? Ik geloof het wel degelijk: Met de Mindset methode.

De mindset methode brengt je van ergernis en frustratie over de copycat, naar innerlijke vrijheid.

Mijn 4 tips als je worstelt met een dergelijke issue:

[Tip 1] Schrijf op waar je precies last van hebt: welke gedachten heb je zoal over je kopiërende concurrent:

Zet ze allemaal onder elkaar op een rijtje.

Dat kan er ongeveer zo uit zien:

  1. X (naam copycat) besteelt mij
  1. Straks ben ik niet meer te onderscheiden op het internet door X's schuld
  1. X is (vul in bijv.) laag, niet authentiek, pleegt plagiaat enz.

Als je eenmaal je gedachten hebt opgeschreven wordt het verhaal dat je hebt over X al veel specifieker.

Het zwerft niet meer in je hoofd, en heeft al minder macht over je.

[Tip 2] Vervolgens: heb de openheid en moed (en geloof me, het is echt de moeite waard!) om vanuit je innerlijk weten te kijken of dit eigenlijk allemaal wel klopt; het kan namelijk zijn dat je ook nog andere dingen ontdekt.

a) Wellicht is die persoon wel aan het kopiëren maar pakt hij of zij het ook in sommige opzichten anders aan.

b) Het zou kunnen dat het kopiëren tijdelijk is, totdat de kopieerder haar eigen weg gevonden heeft

c) Het kan zijn dat je contact wilt opnemen met die persoon om te vertellen dat je het er niet mee eens bent, dat je wilt dat copy cat ermee ophoudt of dat die persoon aan bronvermelding hoort te doen

d) Maar het kan ook zijn dat je je er niets van aantrekt omdat X nooit en te nimmer jou kan worden. Iemand die kopieert is lang niet zo aantrekkelijk als jij: jij bent authentiek, dat is de kopieerder niet. Dat geeft (zelf)vertrouwen.

Zolang je je je ergert aan die ander, ben je steeds met de ander bezig: tijd die je beter aan jezelf en je eigen bedrijf kunt besteden.

En zolang je je ergert aan de ander, heb je niet alleen last van een copycat, maar ook nog van je eigen frustraties erover. Dat is dubbel zoveel energie.

[Tip 3] Tenslotte kan je dit bedenken: als iemand mij wil kopiëren dan doe ik het blijkbaar goed. Compliment voor jou dus, en bevestiging. Gewoon verder gaan met focussen op je eigen business.

Met copycats kunnen twee dingen gebeuren:

  1. ze gaan na een tijdje hun eigen weg
  2. ze houden het niet vol. Kopiëren is parasiteren. Na enige tijd geeft een parasiet het op, net zoals een teek van je afvalt als hij volgezogen is.

[Tip 4] De laatste tip is het meest radicaal en vraagt om zelfinzicht: Waarom ergeren we ons zo aan bepaalde dingen in anderen? Omdat we ze in onszelf niet accepteren. Vraag je dus voor de verandering eens af: Ben ik eigenlijk wel altijd zo origineel? Heb ik de kunst ook niet (gedeeltelijk) afgekeken van anderen? Erken de balk in je eigen oog en de doorn in die van een ander is plotseling een stuk kleiner. De kunst afkijken bij iemand anders bestaat sinds er kinderen zijn: zij kijken alles af van hun ouders. Veel van wat we doen is dus al een keer gedaan. Het maakt je milder en menselijker om dat in te zien. Wat niet wil zeggen dat je niet in actie hoeft te komen als het zo erg is dat het over jouw grenzen gaat.

Ben je het eens of oneens met dit artikel?

Heb jij zelf ervaring met copycats en wil je die delen? Of heb je vragen over dit artikel?

Laat het me weten! Ik ben natuurlijk heel erg benieuwd naar jouw mening!

P.S. Het commentaarveld van DISQUS was een tijdje geïnactiveerd om een of andere onbekende reden, maar hij doet het weer. Kom dus maar met je commentaar, Welkom!

Comment Section

5 reacties op “Last van kopiërende concurrenten? #mindset - 4 tips om om te gaan met copycats


Door Egbert F.M. van weely op 17 november 2015

Hallo,

Ja ik heb het een paar keer meegemaakt.
Vooral business plannen. inclusief financieel plaatje.

Leuk was een keer dat een opdrachtgever aan de copycat bij mij verhaal kwam halen.
Heb hem toen uitgelegd dat hij 1 element miste nl. mij.
En verder veel succes gewenst

Kwaliteit bewijst zich zelf.

egbert


Door Marijke Eggink op 17 november 2015

Hi Egbert, dank voor je reactie en het delen van je ervaring!
Goed dat je zo ad rem bent geweest naar die opdrachtgever.

Veel succes (zonder copycats 😉 )!

Marijke


Door Jolanda Herngreen op 17 november 2015

allereerst,zo leuk dat je bij Fabienne was, lijkt me echt interessant. en hierin heb je een mooie blog geschreven, Marijke. Inderdaad, geloof in je eigen unieke kracht en ja, we leren allemaal van anderen en nemen dingen over. Hoe moeilijk ik het soms ook vind er is niets nieuws onder de zon is waar en ook weer niet omdat we onze unieke eigen stempel drukken


Door Marijke Eggink op 17 november 2015

Hi Jolanda, Dank je wel voor het compliment. Fabienne enDerek zijn echt 'awesome'. Ik wil graag nog eens naar ze toe!
En inderdaad we zijn uniek. ik geloof wel dat er steeds nieuwe ideeën "door de ruimte zweven", maar die worden inderdaad door ons unieke zijn vormgegeven. en dat hoeft dan weer niet per se heel origineel te zijn. Tensloote zijn we allemaal mens met menselijke ervaringen. Lekker doorgaan met creeren en implementeren!


Door Ina van Rhee Meijer op 3 maart 2016

Hallo Marijke, Hier heb ik heel veel last van gehad. Mijn Praktijk naam 'Kinderkracht', is meerdere keren zomaar door anderen overgenomen, deze mensen reageerden niet op mijn mails. Ik heb mij o.a. gespecialiseerd in relatie en communicatie. Communicatie met de ander maar zeker ook met jezelf. In 2009 heb ik mijn kindertraining voor kinderen en ouders alles rondom scheiding, uitgebreid getest bij een grote zorgaanbieder, onder een andere naam bieden ze deze training aan en zijn hiermee zeer succesvol. Dit heeft mij zeer huiverig gemaakt om open te zijn over mijn successen. Ik heb mij teruggetrokken in mijn twee praktijken. Veel cliënten komen bij mij via mond op mond reclame. Bijna al mijn cliënten zeggen na hun eerste sessie 'schrijf een boek' . Het openbaar maken voelt als weggeven, weggooien. Hugo heeft deze angst al een beetje zachter gemaakt. Marijke vanavond ga ik zeker uitgebreid zitten met jouw bovenstaande uitvraag tips. Dank je wel en zeker tot ziens.

Plaats een reactie


*